Green up uw kinders, the super easy way!

Green Up, de hippe manier om te zeggen dat je op simpele wijze probeert om de dagelijkse dosis groenten (en fruit) omhoog te krijgen. Weinigen krijgen nog de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden binnen, dus een beetje extra moeite is eigenlijk echt wel aangewezen. En met enkele kleine tips, kom je echt al ver, zo ondervonden wij hier.

  1. Kinderen kijken vaak (letterlijk) niet verder dan hun neus lang is. Maar daar dus gebruik van: leg de dingen die je graag wilt dat ze eten vlakbij voor hun neus (voor het grijpen zelfs). Simpel, maar je zal zien dat het helpt. Dingen die ze af en toe wel’s mogen, maar liever niet elke keer, zet je verder weg op de tafel. Of nog beter: helemaal niet op tafel. Remember het afkicken van de chocopot (stap 2)? Beetje zelfde principe dus.
  2. Vraag niet “of er iemand zin heeft in een appeltje”. Serveer fruit gewoon. Je zal merken dat het altijd naar binnen gaat. Vooral bij Jools is dit een handig trucje. Ellis die zou kunnen overleven op enkel fruit, Jools heeft wat meer aanzet nodig. Zitten ze gezellig voor tv of op de grond een spelletje te spelen, dan schuif ik subtiel een bordje fruit bij. Vijf minuten later kom ik rond om de lege bordjes op te halen. Works every time!
  3. Doen als of je op hotel bent, helpt ook. Ik merkte het deze in de zomer in de B&B waar we logeerden.Het ontbijt werd geserveerd in buffetvorm en plots waren die kinderen razend enthousiast over fruit bij hun ontbijt. Ik serveer nu dus regelmatig fruit in buffetvorm. Gewoon een bordje gemengd fruit  als eerste op tafel. Hapklare stukken en voilà…Weg voor je het weet. Ondertussen maken we Jools haar havermoutpap klaar of beslist Ellis wat ze op haar boterham of bij haar granola wilt…
  4. Zet gewoon meer fruit en groenten standaard mee op tafel. Ge zou verbaasd zijn hoe goed deze truck werkt. Als ik tegenwoordig de tafel dek met het brood en beleg, dan leg ik ook wat stukken makkelijk fruit op tafel: enkele passievruchten (zijn ze hier zot van!) met een lepeltje erbij, een kiwi in twee gesneden, framboosjes, wat aardbeien, een banaan, wat blauwe bessen op een bordje….Vroeger bleven restjes groenten (bijv bloemkool, broccoli of boontjes) vaak in de koelkast staan tot ze de vuilbak in gingen. Er bleek nooit een moment om ze op te eten. Wat blijkt nu? Elke maaltijd is de moment! Ge zou verbaasd zijn hoe graag kinderen die koude groenten opeten. (Ik weet dat het ongeloofwaardig klinkt, maar echt waar!! Try it!). Wij geven tegenwoordig zelfs vaak een doosje broccoli mee naar school en die bakjes komen altijd leeg terug. Ze worden zelfs enthousiast onthaald.
  5. Ben je meer een smoothie fan, zoek dan eens wat recepten op van groene smoothies. Dat zijn gewone smoothies waarbij je op sluwe wijze wat spinazie, avocado of andere gezonde dingen doordraait, zodat je ook daar weer een klein extraatje binnen krijgt, zonder veel grote moeite.

Benieuwd of jullie nog gouden tips hebben? Ik lees het heel graag in de comments. Of vinden jullie dit allemaal mega overroepen?

4 comments

  1. Wij proberen er heel normaal over te doen. Hebben ze vandaag geen zin in fruit? Ok, geen probleem, dan proberen we morgen nog eens. De oudste eet bijna alles van fruit, de jongste enkel een selectie. Maar elke dag een appel is beter dan niets hé 🙂

  2. Goh, wij eten altijd verschillende groeten voor ons zoontje, eten fruit later op de avond, bieden hem vanalles aan, vragen af en toe eens te proeven, zetten schaaltjes op tafel.

    …maar doorgaans krijgen we het antwoord “ik vind dat niet lekker hoor”

    ook op hotel in een buffet is er geen succes. Er zijn een aantal groenten en fruit die hij wel eet en voor de andere moeten we negotiëren. Naar school krijgt hij iedere dag fruit mee , iedere dag van de week iets anders (soms zijn favoriet fruit, soms iets dat hij niet wil) en in feite mag hij op school ‘s namiddags zijn koek niet opeten als zijn fruit niet op is…toch komt het doosje regelmatig eens vol terug, maar toch niet altijd.

    ‘k vrees er dus voor dat je tips niet bij elk kind werken.

  3. @Anna Helena: t zal wel zijn. Elke dag een appel is voor sommige zelfs al veel denk ik. Wij hebben ook wel’s een dag zonder fruit hoor. Maar ik probeer gewoon er wat op te letten en zo gewoon mogelijk te integreren in het dagelijks leven.

  4. @goofball: oh dat beweer ik ook niet hoor dat het voor elk kind werkt. Ik wil gewoon wat inspiratie te geven om het toch te proberen. Soms ben je verrast over wat werkt, vind ik. En bovenal weet ik dat wij geluk hebben met twee gemakkelijke eters 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published.