10.000 stappen per dag: 6 maanden met mijn Activity Tracker

6 maanden heb ik’m nu al, mijn Jawbone UP 3. Ik blogde er al over in Januari, in mijn kersverse enthousiasme. Maar hoe gaat het er nu mee, zo’n zes maanden later?

Awel, héél goed eigenlijk. Ik blijf verslaafd, maar ben wel iets minder fanatiek geworden. Ik heb goeie dagen, super dagen en zeker ook wat mindere dagen. Dan kom ik thuis van mijn zittend bureaudagje en heb ik met moeite 5000 stappen gezet. In het weekend en op woensdag haal ik meestal makkelijk mijn doel en de andere dagen zijn heel variabel (tussen de 4500 en 8000 stappen). Wat ik wél weet, is dat het er sowieso meer zijn dan vroeger. Mijn jawbone motiveert met nog steeds én maakt me vooral veel bewuster. Ik stelde mijn doel al bij van 7000 naar 8000 omdat ik de 7000 redelijk vlot haal meestal.

Het zit’em vaak écht in kleine dingen. Ik parkeer mijn auto bewust wat verder, loop naar mijn collega toe in plaats van te mailen of bellen, vul mijn waterfles een keertje extra, loopt voor elke printopdracht naar de printer toe en ik loop rondjes als ik een GSM gesprek voer. Is het brood onverwacht op, dan loop ik nog even naar de automaat en heb ik weinig bewogen dan ga ik met Ellis nog een toertje wandelen. Zij met de fiets, ik in sneltempo er naast. Iedereen content. Voor Tokyo was ik zelfs weer redelijk goed bezig met mijn Start To run sessies, maar in de weken na onze reis was er jetlag, vermoeidheid, veel geloop en gedoe rond Ellis, waardoor het een beetje op de achtergrond kwam. Vanaf volgende week ga ik er echter weer voor, daarover later meer!

Wist je trouwens dat het algemeen ingelijfde doel van 10.000 stappen per dag trouwens origineel ingesteld werd door een Japans bedrijf? Niets meer dan een commercieel gegeven om zo hun stappentellers populair te maken. Lukt het jou niet om 10.000 te halen, haal dan gerust adem. Alle beetjes helpen en met 7000 of 8000 stappen ben je echt al goed op weg hoor!

Er zijn ook wel wat minpunten te ontdekken na zes maanden. Zo vind ik het vervelend dat ik het bandje niet harder kan aanspannen (ik heb erg dunne polsen) waardoor ik het al een aantal keer bijna kwijtgespeeld was omdat ie was los gekomen. Soms twijfel ik aan de correctheid, zeker ook wat de slaapregistratie betreft. Al kan ook dat liggen aan het feit dat ie nogal los rond mijn pols hangt, waardoor de hartslag vermoedelijk niet altijd even correct geregistreerd wordt.

Maar: al bij al zou ik hem nog steeds aanraden en ik zou echt niet meer zonder kunnen. En de oproep telt ook nog altijd: heb jij zelf ook een Jawbone, maak u dan bekend! Dan kunnen we samen eens een duel aangaan. Altijd goed voor de motivatie 🙂

IMG_2656 IMG_2695IMG_7203 IMG_7217

6 comments

    1. @Mammalien, zeker hou ik’em aan, waarom niet? Doe m enkel uit om te douchen of op te laden (en dat doe ik inderdaad dan meestal als ik voor tv zit)

  1. Super Jessie! Ik vind het idd goed dat het je er constant aan herinnert dat alle kleine beetjes helpen! Een zus van mijn schoonzus heeft er ook een en haar doel ligt op … 13.000 stappen per dag! Ze haalt die blijkbaar vlotjes omdat ze alles (naar werk, school etc) te voet doet. Mijn buurvrouw legt haar doel op 10.000 en haalt die enkel omdat ze elke avond nog een kei-grote toer gaat wandelen.
    Doe goed verder en ook veel succes met start to run (ik zit al 3 weken in week 7 haha). xxxx

  2. Ik wist helemaal niet dat een Japans bedrijf die 10.000 stappen vooropstelde! Desalniettemin lijkt zo een activity tracker me wel een goede motivator te zijn om meer te bewegen.

  3. Ik heb een Fitbit gekocht! Het meer bekende broertje van de Jawbone. Qua design minder mooi, maar de recensies over het makkelijk uitvallen schrikten me wat af. Ik vind het supermotiverend, mijn gemiddelde ligt op 8000 stappen en ik loop extra meters voor wat extra stappen. Alle leuke statistiekjes over slaap, aantal trappen en hartslag zijn ook gewoon superleuk!

Leave a comment

Your email address will not be published.