Meer energie? Wat ik leerde in Januari #projectgelukszoeker

Of het toeval is of niet: sinds ik begon aan mijn project, begin deze maand, voel ik mij energieker dan ik mij de laatste jaren ooit voelde. Waar ik in December en de maanden daar voor nog doodmoe en zelfs uitgeput was, liep ik in Januari gezwind door mijn dagen. Het verschil is echt gigantisch. Graag som ik hier even op wat volgens mij het verschil zoal maakte:

  1. Ik nam al wel’s Spirulina en ik nam ook al wel’s NADH. Maar nooit heel consequent en nooit samen in combinatie. Sinds Januari doe ik het wel. Elke ochtend neem ik 5 spirulina tabletjes en 1 Q10 pilletje. Of dat al dat niet effect heeft, kan je moeilijk objectief aantonen, maar feit is wel dat ik me sinds begin Januari opmerkelijk beter en energieker voel. En bij deze producten telt ook: baat het niet, dan schaadt het niet, dus wat heb je, buiten wat euro’s, te verliezen?
  2. Mijn Jawbone Up3! Na een maand gebruik blijf ik even enthousiast. Dat ding heeft gewoon mijn leven veranderd. Ik stap veel meer en het kost me ook geen moeite meer. Waar ik in het begin van de maand regelmatig ‘s avonds op mijn loopband ging staan omdat ik nog niet genoeg stappen had gehaald, eindig ik nu vlotjes boven mijn ingestelde doel. 10.000 stappen vind ik nog steeds niet echt haalbaar op werkdagen, dus ik stelde mijn doel in op 7000. Tegenwoordig haal ik er elke dag vlotjes een 8500 en daar ben ik blij mee. Door meer te bewegen krijg je echt wel meer energie. Waar ik vroeger niet kon wachten om in mijn zetel te ploffen ‘s avonds heb ik nu vaak geen zin om daar te gaan zitten. En doe ik nog snel dat wasje, vouw ik die kleren op of organiseer ik het afval in de kelder. Ik blijf gewoon bezig en dat levert automatisch extra stappen op.
  3. Een derde belangrijk puntje hangt ook samen met het gebruik van mijn activiteiten tracker. Ik dacht altijd dat ik redelijk consequent ging slapen. Dat blijkt echter een fabeltje te zijn. Pas nu weet ik met zekerheid dat ik elke avond rond het zelfde uur ga slapen en vooral wat een gigantisch effect dat heeft op alles. Mijn Jawbone waarschuwt met drie kwartier op voorhand dat ik me best begin klaar te maken om te gaan slapen. Elke dag (tenzij ik natuurlijk een activiteit heb) probeer ik mij daar aan te houden. Ik voel mij sindsdien zoveel beter en energieker. Ik word ook zo veel beter (en beter gezind) wakker en dat maakt een groot verschil op je hele dag eigenlijk. Ik merk ook dat meerdere dagen na elkaar op hetzelfde uur gaan slapen invloed heeft op mijn hoeveelheid diepe slaap en REM slaap. Hoe meer van deze, hoe beter de kwaliteit van je slaap.
  4. Meer bewegen zorgt ook voor veel blijheid en dankbaarheid. Een collega die zucht omdat ze naar de printer een verdieping lager moet? I’ll do it! Het vuil buiten zetten? I’ll do it! Shit we zouden nog rap naar de bakker moeten? Ik ben al weg! Omdat ik meer wil bewegen, stel ik mensen soms voor om dingen in hun plaats te doen en dat vinden ze altijd heel fijn. En ik weet waarom ik het doe, van een win-win gesproken….
  5. Sinds enkele weken ga ik af en toe naar de osteopaat. Die maakt m’n nek les en doet vreemde dingen met m’n hoofd. De behandeling zelf duurt een uurtje en is eigenlijk echt zalig. Ik ga er altijd buiten met een licht hoofd en dat gevoel blijft nog een hele tijd na zinderen. Ik voel mij letterlijk lichter en ook dat geeft me energie.
  6. Het was natuurlijk een makkelijke periode om er mee te starten, want veel was er niet op tv de laatste maanden. Maar één van mijn goeie voornemens was ook om wat kritischer om te springen met m’n kijkgedrag. Weinig (of geen?) programma’s zijn het echt waard om constant moe voor te zijn besloot ik. Dus doe ik niet meer aan “gewoon de tv opzetten en in de zetel gaan hangen”. En al helemaal niet meer aan: “ik ben eigenlijk moe, maar ik blijf toch nog kijken”. Zegt mijn Jabwone dat het tijd is, dan neem ik rustig mijn tijd om mij voor te bereiden om te gaan slapen. Hopelijk blijft dit ook lukken eens De Mol en Temptation Island weer op tv zijn 😉
  7. Laat de natuur u helpen om uw doel te bereiken. Van september tot December had Jools heel vaak slechte nachten (tot 5 keer toe wakker worden). Op den duur kreeg ik zelf bijna een slaapstoornis van. Om zelf meer uit mijn slaap te halen, kocht ik Calm & Sleep van Biover. Een natuurlijk voedingssupplement dat helpt om goed te ontspannen en het inslapen bevordert.  Ook weer onder het motto: baat het niet, dan schaadt het niet. Ik nam het de eerste weken en dan bouwde ik af.

Januari was dus een boeiende maand voor mij. En ik ben nu al benieuwd wat Februari allemaal nog brengen zal. Mochten jullie nog gouden “meer energie” middeltjes of tips hebben, dan hoor ik het graag!

2 comments

  1. Klinkt geweldig, ik wil ook een Jawbone/Fitbit-achtig iets. Maar de uitdaging hier blijft, hoe geraak je aan slaap als je elk uur of elke twee uur uit je bed wordt gejaagd? Ik doe mijn uiterste best om te sporten, ik werk full time en ik plof zelden in de zetel omdat er gewoon te veel taakjes wachten. Maar energie…Dat is er niet, mijn hoofd voelt zo wazig en ik wil alleen maar slapen…slapen…en nog eens slapen. Ik hoop dat de bijna 1-jarige zijn slaappatroon snel omslaat naar echt slapen. Maar super voor jou!

  2. Niet vergeten Sofie dat ik al een paar jaar verder sta in het baby/kinder proces hé. Een paar jaar terug zou dat bij mij ook nooit lukken hoor. Zelfs nu is het verschil zo groot omdat wij van oktober tem december elke nacht 5 keer op moesten voor Jools en wij dus ook een complete ramp waren op energie gebied…. Veel sterkte nog!! En beterschap komt echt wel!!

Leave a comment

Your email address will not be published.