J doet het gewoon…5:2 je leven

Weet ge nog? Dat ik op zoek ging naar een hobby, voldoening, geluk?

Het is al even geleden dat ik er over blogde, maar ik ben daar nog steeds mee bezig. Ik blijf proberen het motto “just do it” zoveel mogelijk toe te passen. Dat vervelende klusje? Die uitpuilende wasmand die mijn ogen blijft uitsteken? Just do it. Hup, doen, weg, schrappen. Bliss. Zoiets….

Ik ga ook zoveel mogelijk terug naar mijn oudste, grootste passie ooit: concerten. Ik boekte een hoop tickets en pik nu af en toe weer een optreden mee. Ik ging al naar Novastar (AB) en op mijn prikbord ligt nog een hele stapel te wachten: dagje Werchter, combi Pukkelpop, Blink 182 op de Lokerse Feesten, Eels in het Rivierenhof, Pharell… Checkerdiecheck: i’m there!

En ook mijn goede voornemens van op vakantie probeer ik vol te houden. Toen ik een tijdje geleden in De Standaard boekhandel een beetje aan t rondneuzen was, viel mijn oog op dit boek (5:2 je leven). De basis van dit boek ligt bij de rage van het 5:2 dieet wat (vooral in het buitenland denk ik) héél populair is. Bij dit dieet eet je 5 dagen gewoon en let je 2 dagen heel strikt op. De auteur van dit boek vond dat je die principes eigenlijk best kon doortrekken naar andere facetten van het leven et voila…mijn nieuwe bijbel was geboren 😉
boek

Om het kort samen te vatten gaat het over het feit dat veel mensen veel willen veranderen in hun leven. In al hun enthousiasme en goede voornemens gaan ze echter veel te extreem te werk. Dieet? Dat moeten we all the way doen. Geen koekjes meer, géén glas wijn en uiteraard géén chocolade. Allemaal fijn, maar op lange termijn toch zelden echt haalbaar. Want we weten allemaal hoe slecht we ons voelen als we tijdens zo’n dieet dan toch een keer een stukje taart mee eten op die verjaardag of s avonds, als de kwelling te groot werd, stiekem een stukje chocolade opeten. LOSER!!! Weer niet gelukt.En hup, het is nu toch al om zeep, dus hupla, die ontbijtkoek kan er de dag erna ook nog wel bij. Weg goede moed, weg dieet, weg zelfvertrouwen. I know you’ve been there.

De kracht van de 5:2 theorie zit hem in het compromis. Vijf dagen leef je gewoon, de andere twee eet je minder, geef je minder uit, leef je bewuster en laat je je iphone voor wat het is. I like the idea….Want doordat het maar twee dagen zijn (die je zelf kan inplannen zoals je dat wilt), is het overzichtelijk, haalbaar en aftelbaar.

Zo plande ik vorige week twee dagen in waarop ik niets slechts zou eten. Geen koekje, geen chips, geen chocolade niets. Voor veel mensen is dat misschien simpel, maar ik schrik toch als ik zie hoe vaak ik snel tussendoor toch zoiets in mijn mond stop. Er gaat eigenlijk echt geen dag voorbij zonder iets van koek, chips of snoep….

Mijn eerste dag was maandag. Gepakt en gezakt met een hoop gezonde snacks ging ik naar het werk. Als ontbijt at ik yoghourt met fruit, tussendoor noten, bloemkool en worteltjes. In de namiddag was het even moeilijk en kreeg ik zelfs een beetje hoofdpijn, maar voor het eerst hield ik vol, ik duwde gewoon nog een extra worteltje in mijn mond. Komaan, één dag, dat moet toch lukken. Een monsterlijke avondfile dreigde even roet in het eten  (hoho, de woordspeling) te gooien. Ik was 2u30 onderweg naar huis. 2u30 was ik gegijzeld. Alleen in mijn auto met één Twix die nog in mijn lunchzakje bleek te zitten. Ik zag scheel van de honger en als ik hem nu op at, wie zou het ooit weten….Maar ik hield vol. Sprak mezelf toe dat ik trotser en blijer met mezelf zou zijn als ik deze dag zou volhouden dan dat ik mij goed zou voelen omdat ik dit Twix naar binnen had gespeeld.

En voila, dag 1 was overleefd. Zonder valsspelen, met geweldig gevoel. En ik moet zeggen, s avonds en de dag erna voelde ik mij veel beter in mijn vel én energieker. Toeval? Ik denk het niet.

Mijn tweede dag plande ik gisteren in. Ik twijfelde wat of het op zo’n weekend dag net moeilijker of makkelijker zou verlopen en tot mijn grote verrassing vond ik het makkelijker. Gewoon thuis, met easy acces tot de frigo en gezonde snacks. Op het menu stonden veel groenten, zalm, advocado…Alleen ‘s avonds had ik toch wel een hongertje en helaas geen soep in huis om het te stillen. Maar ik beet door…

Ik denk dat het geheim in deze aanpak hem ook zit in het feit dat je op de vijf gewone dagen gemotiveerder bent om toch ook een beetje je best te doen. Je eet nog wel’s een koekje, maar je denkt er allemaal toch bewuster bij na. Zo eet je op het eind van de week een pak minder dan op een gewone week.

Samen met het eten, startte ik deze week ook met het gedeelte “sport” op. Twee dagen per week bewegen, dat moet toch in te plannen zijn. Voor de triljoenste keer, haalde ik mijn loopband van onder het stof en op woensdag had ik er al een workout op zitten voor 9u s morgens. Looking for a hero? Right here!!! Ik werkte zonder problemen les 1 af en deed nog wat lenigheids- en buikspieroefeningen op ons terras. Lekker outdoors in de frisse ochtendzon. Zalig gewoon!! Ook hier heb ik nu goede hoop dat ik voor één keer verder dan les 12 zal geraken. In het verleden gaf ik zo vaak op omdat ik mij super strikt aan het Evi schema wou houden. Dan moest ik bijvoorbeeld een rustdag houden en dan weer lopen, maar net op die dag stond er iets anders op de planning. Ik voelde mij weer een mislukkeling, want ik hield mij niet aan het schema en voor ik het wist, gaf ik weer op. Deze keer laat ik mij dus niet vangen. Fuck het Evi schema, ik hou mij aan mijn schema: twee keer per week bewegen. Op welke dag ook. Gewoon hoe het die week uitkomt. De eerlijkheid gebied mij dat dit wel mijn eigen invulling is. Als je het volledig volgens het boek wil doen, moet je eigenlijk twee keer per week een korte, maar zeer intensieve workout doen. Dat zou nog meer effect hebben dan een gewone, middelmatige inspanning. Maar voorlopig hou ik me dus aan start to run.

Deze week was alvast een makkie, want een tweede moment werd automatisch ingelast. Op donderdag hadden we “teambuilding” op het werk. Een sportieve dag in Holland waarbij we konden kiezen uit een aantal avontuurlijke activiteiten. Ik koos voor “grotmountainbiken” waarbij we zo’n 40 meter onder de grond gingen mountainbiken in donkere, never-ending mergelgrotten. Héél tof en cool! Mocht het een iets normalere activiteit zijn, ik zou ze zelfs als hobby nemen. Een echte aanrader voor wie eens een leuke groepsactiviteit zoekt!

En onder het motto: het kan niet op: gisteren stond ik alweer op mijn loopband voor STR, les 2. Gewoon omdat ik goesting had. Niet omdat het moest. Zalig gewoon!

Benieuwd wat de rest nog gaat brengen. In het boek staan volgende thema’s: Je drank, je fitness, je financiën, je productiviteit, je beeldschermleven (twee dagen zonder tv, tablet, smartphone…ik kijk er écht waar al naar uit!), je relatie, je zorgen en je leefomgeving….Ik ben alvast benieuwd om ze te ontdekken en (proberen) toe te passen….

To be continued!!

3 comments

Leave a Reply to Jessie Cancel reply

Your email address will not be published.